Jaipur - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Paulus en Colien ... - WaarBenJij.nu Jaipur - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Paulus en Colien ... - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Paulus en Colien

06 Maart 2017 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Jaipur

Na een uur of vier in de trein (was prima) kwamen we Jaipur binnen. We dachten, net als in Delhi, wel even een Über te nemen naar het hotel. Über is een service met pre-paid taxi's die je besteld via een app, allemaal heel veilig. Werkt ook echt goed, behalve als je geen ontvangst krijgt van de Nederlandse providers... Maar in een pre-paid taxi van een of ander bedrijf gestapt en toen daadwerkelijk aangekomen in het hotel (hij moest nog wel even bellen waar het zat).

Het hotel was echt super, de kamers waren enorm mooi, groot en hadden allemaal een ruim terras! De jongen die het hotel runde was ook heel erg aardig en bracht ons af en toe ergens heen. Hij had ook tips over welke restaurants goed waren in de buurt van het hotel en wat voor dingen leuk waren om te doen. Zijn ouders waren af en toe ook op bezoek, ook super aardige mensen die het leuk vonden te praten met toeristen en zelf ook allerlei tips hadden. Echt een aanrader!

De eerste dag kwamen we laat in de middag aan, niet echt tijd om nog voor het donker wat te doen (het word hier om zes uur al donker, en dan ook in een kwartier) We zijn even naar een koffie tentje geweest en hebben wat rondgewandeld door de buurt, even naar een winkel, even de supermarkt in, je kent het wel. Daarna hebben we heerlijk gegeten bij een restaurant om de hoek, bijna alles is hier ook vegetarisch, super handig!

De volgende dag zijn we met een kennis van de hotelmeneer op stap gegaan in Jaipur. We hebben de Jantar Mantar, de City Palace, Palace of Winds en het Amber Fort bezocht. De Jantar Mantar is een enorm astrologisch bouwsel, er werd hier gekeken naar bijvoorbeeld de stand van de zon en de maan maar ook van de planeten. Ook was er een soort enorm grote klok die op twee seconden precies de tijd nog steeds kan aflezen. Het was echt super groot en indrukwekkend dat ze in die tijd al zo precies dit soort dingen konden aflezen!

Daarna zijn we naar de City Palace geweest, zoals de naam doet vermoeden is dit het stads-paleis geweest van de opperhoofden in dit gebied. Dit paleis was wederom ook weer erg groot en super mooi. Het hele paleis was omgebouwd tot een soort van museum, het onderwerp was natuurlijk de Maharadja's van Rajastan. Allerlei voorwerpen waren bewaard gebleven en vertelden zo het verhaal van de Maharadja's en hoe het ging toen opeens de Britten kwamen. Er waren bijvoorbeeld eeuwenoude trouwpakken van Maharadja's, schilderijen, interieur, koetsen en natuurlijk wat wapentuig, ook hadden we het geluk de twee grootse zilveren potten ter wereld te zien :P haha. Dit al werd natuurlijk omgeven door tientallen winkeltjes waar je in werd geloodst, lekker irritant :P

Hierna gingen we naar het Amber Fort in een dorpje dichtbij. Dit fort lag bovenop een berg die we bereikten door middel van allerlei trappen, ik hoef nooit meer op de stairmaster:P Dit fort was echt enorm enorm, super groot. De tijd had hier zijn inslag wel enigszins gedaan, al was het geen slachtoffer van vandalisme zoals het fort in Agra. Een heel groot gedeelte van het fort was opengesteld voor publiek dus we konden zomaar zelf ontdekken in alle gangetjes en alle trapjes op. Dat was best wel cool, zo stonden we opeens met z'n tweeën ergens bovenop een torentje uit te kijken over heel Jaipur of kwamen we onder de grond terecht in een of andere opslagruimte. Het was echt zo enorm dat we na uren te hebben rondgelopen niet het gevoel hadden alles gezien te hebben.

We zijn ook nog even langs een waterpaleis gereden, daar even op uit gekeken. Dat paleis ligt dus letterlijk voor een derde onder water, dat was namelijk lekker koel in de zomer. Helaas konden we hier niet naar binnen, was wel erg tof geweest. Ook zijn we langs de bekende Palace of Winds gereden en hebben we daar even rondgekeken.

De volgende dag moesten we toch maar iets doen voor thuis ;) en hebben we wat souvenirs gekocht in de binnenstad en zijn we even in de wijk rond het hotel gaan speuren voor wat leuks voor deze of gene. Dit bleek nog een opgave met al die mannen die ons de winkel in wouden loodsen en allerlei mensen die gelijk op je sprongen mocht je maar ergens half interesse voor tonen. Nee is hier trouwens ook geen nee, mocht je denken dat je zomaar weg kunt lopen bij een winkel, als je pech hebt word je half achtervolgd, of helemaal als je echt pech hebt. Maar het is gelukt, weest niet bevreesd ;)

Die avond zouden we met de trein richting Rishikesh gaan, let op het key-word is zouden... Wij alles ingepakt en naar de trein getild (de koffers beginnen wel zwaar te worden) de trein opgezocht, gevraagd waar we moesten wachten, weer aan een ander moeten vragen in welke cabine we moesten , maar niet gelet op de datum van de trein. Stonden we daar, klaar om de trein in te gaan, verbaasd dat onze naam niet op het lijstje op de deur staat, de trein ging pas morgen..... Balen natuurlijk! Snel de hotelmeneer weer gebeld, daar konden we gelukkig terecht, en dan de volgende dag maar weer een poging! (Ging goed hoor, we zitten nu in de trein ;) )

• 08 Maart 2017 - 13:07

Anny Kramer:

Mooi verhaal, belevenissen genoeg! Dat wordt weer omschakelen straks, 4 weken lijkt een hele tijd, maar met zoveel geweldige ervaringen vliegt het om! Nog een paar dagen veel plezier en tot gauw!
    Liefs, Mem

• 08 Maart 2017 - 15:26

Paulus En Colien ...:

Thanx mem!!!...straw weer met de trein rich ting Delhi en vrijdagmorgen 5u vliegen we weer naar huis,...die 4 weaken zijn inderdaad voor bij gevlogen!!!!Tot snel!!!

• 08 Maart 2017 - 18:21

Paps:

Mooi om allemaal te lezen. Jullie zijn goed bezig.
    Geniet nog van de laatste dagen in India.
    En dan..get home safe!
    Groetjes,