New Delhi - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Paulus en Colien ... - WaarBenJij.nu New Delhi - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Paulus en Colien ... - WaarBenJij.nu

New Delhi

Blijf op de hoogte en volg Paulus en Colien

02 Maart 2017 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Na uit het vliegtuig gestapt te zijn en twee uur voor de douane te hebben gewacht (en dit terwijl we al een goedgekeurd visum hadden) kwamen we aan in Delhi. Onze chauffeur was er gelukkig nog, het was immers ook al weer 2 uur 's nachts, en reed ons naar het hotel toe. Het hotel was lekker groot, mooi en goed verzorgd (al konden ze daar niks met de WiFi en de eieren met toast waren ook enigszins discutabel)

De volgende ochtend werden we laat wakker en na een ontbijt op bed gingen we even de stad in. Of ja, dat dachten we. Het bleek wat lastiger dan gepland, Google maps was het namelijk telkens niet met zichzelf eens, we vonden dus niks. Aangezien het zondag was ook niet zo'n probleem, we hadden gedacht dat er toch wel veel dicht zou zijn. Beetje gegeten en een beetje rondgewandeld en tuc-tucs afgeweerd en verder niet zoveel.

Op maandag gingen we met een taxi even de stad door, we wouden graag naar een aantal monumenten. Dit lukte natuurlijk niet :( alles was niet dicht op zondag maar op maandag.... De buurt verder wat rondgestruind en even naar de markt geweest. Dit klinkt heel relaxt maar dat was het niet, we worden echt wel drie keer per minuut belaagd door allerlei lui die willen dat je meegaat op hun tuc-tuc, die net doen alsof je je helpen maar dan een neef hebben met een winkel etc. etc. Om chaggerijnig van te worden.

Op dinsdag hadden we meer geluk, de monumenten waren open. 's Ochtends zijn we naar de grote Sikh tempel geweest, super interessant voor ons aangezien we niemand kennen die Sikh is. Het was een super mooie wit marmeren tempel waar we gratis werden rondgeleid door een mevrouw die we alles konden vragen. Wel even wennen, je schoenen afgeven en voeten wassen voor je ergens binnen mag. We kregen een rondleiding door het gebouw, in het midden lag een boek op een gouden tafel waaromheen allerlei liederen gezongen werden. We zijn daarna naar de keuken gegaan, vanuit daar krijgen per dag 10.000 mensen gratis te eten, hun manier 'to give back to the world'. Een enorme operatie, dat kun je wel voorstellen, drie keer per dag worden er gigantisch grote wokken gevuld (waar je mij en Paulus tegelijk in zou kunnen wokken) en worden duizenden naan broden met de hand gerold, kilo's groenten gesneden en word er natuurlijk ook enorm veel afgewassen. Gelukkig was dat geen onderdeel van de tour :P

Daarna gingen we naar de Swaminarayan Akshardham, echt het hoogtepunt van onze tijd in Delhi. Wauw, wat een gigantisch mooi gebouw en wat een tof museum zit er bij! Echt zoiets heb je nog nooit gezien. Als we foto's hadden mogen maken hadden we zo onze hele sd-kaart volgeklikt, wat een schoonheid! Na een klein eindje te lopen langs een mooie tuin met allerlei mooi versierde bogen (die stonden voor alle richtingen waaruit je iets moest bekijken en dan het mooie van alles kunt kiezen lazen we in onze Nederlandse folder) kwamen we bij een gigantische poort, echt het detail hierop was onbeschrijflijk, het stond vol met poppetjes van nog geen twintig cm hoog waarop je echt de wimperhaartjes kon tellen. Enorm, en we waren nog lang niet binnen.

Eenmaal in de tuin werden we begroet door allerlei bronzen beelden die verschillende goede mensen uit de Indiaase geschiedenis voorstelden. Een stukje voor kinderen, een voor krijgers, een voor wetenschappers en kunstenaars en een voor de vrouwen. Dit was allemaal echt mooi gedaan, met mooie natuur er om heen en uitleg wie wie was.

Daarna kochten we een kaartje om naar de tentoonstelling te gaan, want echt achtergrond hadden we niet bij het verhaal. Op tripadvisor waren ze hier al helemaal lyrisch over dus dat leek ons een goed plan. En dat was het. We werden door het leven van Neelkunt (de latere Swaminarayan, volgens deze hindoestische stroming een incarnatie van God) geleid, dit door middel van robots. We gingen in een donkere zaal zitten en opeens begonnen de robots te praten, stap voor stap gingen we zo het leven van Neelkunt door. Het was echt super mooi gedaan, de robots leken net echt en met de licht en geluidseffecten erbij was het echt super. Hierna werden we naar een grote zaal geleid waar we een gigantisch grote film zagen over zijn leven (het scherm was wel 20 bij 26 meter!) de film was echt leuk gedaan!

Toen was het alweer avond en we kwamen buiten kijkend naar een mooi verlichte tempel en een watershow. Er was een gigantische trapsgewijze put waarvanuit allerlei licht en water effecten werden geshowd. Supermooi maar in het Hindi dus onbegrijpelijk en volgens Paulus had het veel weg van de shows van Roger Waters :P

We gingen naar de tempel, wederom schoenen uit en een grote marmeren trap op. Binnenin de tempel was het bijna allemaal wit, ook met van die enorm mooie beeldhouwerij overal in het gebouw. Allerlei mensen, goden en halfgoden uit de hindoeïstische literatuur werden afgebeeld, samen met allerlei dieren. Eerst liepen we tegen een gigantische Swaminarayan aan van goud, met daaromheen vijf andere swami's, het heft word overgedragen. Daaromheen schilderijen van de swami's tot nu toe met daarop geschreven hun levenswerk. In de buitenste ring zagen we allerlei levensgrote beelden van de hindoeïstische goden en godinnen, allemaal in paren. Het was allemaal echt super mooi, super gedetailleerd, alles wit maar door de schaduwen toch interessant voor het oog.

Hierna gingen we buiten om de tempel, mijn favoriete stuk. Volgens mij hadden de swami en ik hetzelfde lievelingsdier , de onderste rand van de tempel was vol met beelden van olifanten. Super tof, het bestond uit allemaal verschillende delen. De ene groep olifanten was de mens aan het helpen met bomen sjouwen, de andere waren in een optocht en nog weer anderen waren aan het 'picknicken'. Dit was natuurljk ook weer in de fantastisch-heid van de rest van het gebouw gedaan, echt super!